Monday 14 October 2019

Tips Untuk Mendapatkan Pembiayaan Peribadi / Personal Loan Bagi Kakitangan Awam.

Alasan Biasa Pelanggan untuk mendapatkan Pembiayaan Peribadi (Personal Loan)
* untuk kegunaan peribadi
* membeli kereta
* membeli rumah (tanah/rumah murah/lelong/deposit rumah/renovasi)
* melancong
* membayar hutang (overlap hutang lama/settle kredit kad)
* perubatan
* investment
* berkahwin

Apa pun alasan anda untuk mendapatkan Pembiayaan Peribadi. Yang penting anda perlu untuk menjaga kredit scoring (CTOS/CCRIS) anda. Jika anda tidak pernah membuat sebarang pembiayaan peribadi (personal loan). Agak susah untuk bank meluluskan untuk kadar yang besar kecuali jika anda bekerja di sektor Kerajaan. Mendapatkan pembiayaan jika anda bekerja di sektor swasta, adalah amat sukar jika dibandingkan jika anda bekerja di sektor kerajaan yang lebih mudah. Bank mempunyai kriteria tersendiri dan setiap bank adalah berlainan cara prosesnya. Jalan terbaik adalah anda mencuba di beberapa buah Bank. Permohonan Pembiayaan dari Golongan Wanita adalah lebih senang untuk diluluskan dari Golongan Lelaki. Rekod bayaran dengan dari komitmen yg tersedia ada
adalah penting untuk melayakkan anda membuat permohonan dengan pihak Bank.

Syarat Bagi Kakitangan Kerajaan:
Berumur 21 Tahun dan keatas
Berstatus Tetap (Tak sah Jawatan/ Berpencen Masih Boleh membuat permohonan)
Bekerja melebihi 2 Bulan
Berstatus Kontrak tidak layak kecuali jika anda di Jabatan KEMAS.
Berstatus Sementara juga tidak layak untuk membuat permohonan.

Mempunyai rekod pembayaran yang tidak Baik dan disenarai hitam oleh pihak kewangan ada tempat yang masih boleh buat dengan syarat kena menyelesaikan akaun yg bermasalah di dalam permohonan dengan Bank.

Dan pilihan untuk Kakitangan Kerajaan untuk membuat Pembiayaan Peribadi adalah dengan Pihak Koperasi. Ada banyak pilihan untuk Kakitangan Kerajaan untuk Koperasi. Pilihlah yang memberikan anda kadar tahunan (rate/%) yg rendah disamping 'payout' yang tinggi. Beserta dengan Kadar penyelesaian yang rendah pada masa hadapan jika anda ingin menyelesaikan pembiayaan awal. Pihak Koperasi juga menawarkan pilihan pembiayaan peribadi untuk Kakitangan Awam, Badan Berkanun, Hospital Kerajaan, Universiti Awam dan Selected GLC.

Dokumentasi:
IC
3 bulan payslip terkini
Surat Pengesahan dari Majikan

Di atas adalah dokumen basic yang diperlukan oleh pihak bank. Selain dari borang permohonan dan Borang potongan Angkasa.

Kelulusan adalah bergantung kepada pihak bank dan kebiasaannya masa yang diambil oleh pihak Bank untuk memberikan kelulusan adalah dari 2- 5 hari bekerja.

Tekan WhatsApp link Link dibawah utk semak kelayakan anda:
https://wa.me/60172121978
Trusted Authorized Agent utk Bank Dan Koperasi Tanpa mengenakan sebarang agent/service fees
Panel Bank #SCB-MCCM #PIBB-MCCM #RHB-IDSB #KOPERASI KOBETA #KOPERASI UKHWAH #KOPERASI KOPUTRI


No comments:

Post a Comment